Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Monday, October 24, 2011

Marah itu Mudah, Sabar itu Indah

Salam readers, tajuk je macam tak menahan kan??hehe....
Actually just nak share pendapat tentang apa yang aku nampak sekarang ni. Selalu baca majalah wanita and a blogs i can see a few women yang menjadi sangat tabah dan kuat dalam hidup mereka. Mereka mengalami beberapa peristiwa yang sangat sedih bagi seorang wanita tetapi akhirnya sekarang mereka menjadi wanita yang sangat bahagia. 

Contohnya ada yang bercerai, pada mulanya pasti wanita mana sekalipun akan sedih dan rasa down yang teramat sangat. Tetapi, kebanyakan daripada mereka ini, apabila mereka telah dapat semangat balik, mereka akan menjadi seorang yang sangat berjaya. Ada yang telah mempunya perniagaan sendiri, ada yang rezeki makin bertambah dan ada yang bertemu pasangan yang lebih baik.

Pada pendapat aku, ini semua bergantung kepada bagaimana kita melihat sesuatu masalah itu. Pada masa masalah melanda memang akan rasa sangat tertekan dan tak dapat nak pikir positive langsung. Tapi apabila sudah sedar, kita akan usaha fikir hikmah disebalik semua yang berlaku. 
Sesudah kesusahan itu pasti didatangkan kebahagiaan dan kemudahan bagi orang yang bersabar.

pic from cik google

Sabar adalah keyword kat sini. Memang sukar nak cakap pada diri "Sabar Areda, sabar...ada hikmahnya ni" tambah-tambah kalau kau dah tension before tuh...eheheh....tapi kalau selalu berlatih dan berdoa InsyaAllah kita akan dapat menjadi seorang yang penyabar dan melihat masalah sebagai peluang untuk memperbaiki diri.


Satu lagi, pada pendapat aku jugak, kita kena banyak bergaul dengan orang yang sabar dan bermotivasi tinggi supaya kita juga akan seperti mereka. Walaupun pada mulanya kita akan takut orang anggap kita ni poyo, jangan layan sangat sebab itu hanya akan melemahkan diri kita. Perubahan tak datang dengan mudah, kalau hanya berharap tanpa usaha memang takkan berubah kan??


exuberantTalk :: berazam untuk tulis entry yang bermanfaat pada semua..hehehe


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails